Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Yinjooga 

Yinjooga on passiivinen ja meditatiivinen joogaharjoitus, jossa vaikutus kohdistetaan syvälle kehon sidekudoksiin. Sidekudos kutistuu pienimpään mahdolliseen muotoonsa, jos sitä ei venytetä ja stimuloida. Näin kehoon syntyy jäykkyyksiä ja kiputiloja (mm. alaselän kivut.) Yinjoogan sanotaan olevan keholle ns. neulatonta akupunktiota, sillä vaikutus kohdistuu myös meridiaaneihin eli energiakanaviin, joissa sijaitsevat kiinalaisen lääketieteen oppien mukaisesti akupisteet. Harjoituksen aikana akupisteisiin kohdistuu painetta, joka stimuloi niitä. Joogaharjoitus toimii siten myös akupainantahoitona. Yinjoogaharjoitus lisää kehon liikkuvuutta, rauhoittaa mieltä ja auttaa purkamaan kehoon muodostuneita energiatukkeumia.

Yinjoogassa harjoitteet tehdään rennoilla lihaksilla, mahdollisimman vähän lihasvoimaa käyttäen jolloin saadaan harjoitus menemään syvemmälle kehon kudoksiin. Pitkillä, paikallaan olevilla Yin -harjoitteilla aikaansaadaan kehon syviin kudoksiin (mm. nivelsiteisiin, niveliin, lihaskalvoihin, jänteisiin) painetta, joka saa kudoksissa uusiutumista aikaiseksi. Asennoissa pysytään useita minuutteja. Asentoja tuetaan tarvittaessa apuvälinein, jotta lihasten rentouttaminen on mahdollista.

Nykyihminen istuu suurimman osan päivästään paikoillaan ja kärsii erilaisista tuki- ja liikuntaelinten vaivoista. Lisäksi ihmisen ikääntyessä (alkaen 30 ikävuoden jälkeen) sidekudos alkaa luontaisesti jäykistymään ja supistumaan kudosten aineenvaihdunnan heiketessä. Yinjooga vähentää mm. istumatyöstä ja ikääntymisestä johtuvia vaivoja parantaen kudosten aineenvaihduntaa, hapen saantia ja poistaen kuona-aineita kudoksista. Yinjooga on turvallinen ja tarpeellinen harjoitusmuoto hyvinvoinnin edistämiseksi ja sen ylläpitämiseksi.

Yinjoogalla vaikutetaan myös kehon energiakanaviin, meridiaaneihin. Kun energia pääsee kiertämään kehossa vapaasti, ihminen on hyvinvoiva, jaksava, tasapainoinen ja terve. Energiatukoksia voi syntyä monestakin syystä (mm. stressi, sairaudet, uupumus, huolet, säikähtäminen) ja niitä voidaan purkaa turvallisesti Yinjoogan avulla. Yinjoogalla on hyvin tasapainottava ja energisoiva vaikutus.

Yinjoogan tavoitteena on myös hiljentää mieli intuitiolle ja syvemmälle viisaudelle, jotka hautautuvat yleensä mielen puheen, omien uskomustemme ja vaatimustemme alle.

Yinjooga lisää kehon liikkuvuutta ja mielen levollisuutta.  Lopputuloksena on kokonaisvaltaisesti parempi kehon ja mielen hyvinvointi.

Yinjooga sopii hyvin myös ensikertalaisille. Yinjoogassa sinun ei tarvitse olla erityisen notkea voidaksesi harjoitella sitä. Mitä jäykempi olet, sen enemmän olet Yinjoogan tarpeessa.