Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Miten hengitit tänään?

Lisätty 26.11.2016

Hassu kysymys, mitä tällä tarkoitat? Miten niin miten hengitin tänään, sehän tapahtuu itsestään??

Hengittäminen tapahtuu aivan itsestään, vaivatta ja siihen kiinnittää usein huomion vasta liikkuessaan, hengästyessään. Joskus hengästyttää portaita noustessaan, joskuskiirehtiessään tai puhuessaan. Oletko huomannut?

Tarkkaile nyt hetki hengitystäsi, mihin asti se kehossasi kulkeutuu? Solisluihin, rintakehään vai napaan asti niin, että vatsa kevyesti pyöristyy? Suurin osa meistä huolehtii säännöllisestä ravinnosta ja nesteytyksestä, liikunnastakin, mutta harva huolehtii hengityksestään.

 

Kauanko pysyisit elossa ilman hengitystäsi? 

Hengitys vaikuttaa suorituskykyyn enemmän kuin ehkä olet tullut ajatelleeksikaan. Jos hengitys on nopeaa ja pinnallista (solisluihin tai rintakehään kulkeutuva) aivot ja keho saavat vähemmän happea; väsyttää ja keskittymiskyky on heikko, kehon kierrokset ja stressi kasvavat. Haukomme henkeä entisestään, jotta saisimme happea. Ja haukkomalla saamme itseasiassa vähemmän happe

Hyvä ja ravitseva hengitys kulkee syvään ja rauhassa, pitkänä ja tasaisena sisään ja ulos.  Napaan asti kulkeutuva hengitys hapettaa aivoja ja kehoa enemmän, laskee sykettä ja verenpainetta. Jaksamme paremmin ja pidempään, keskittyminenkin on helpompaa.

Vaikka hengitys tapahtuukin itsestään ja automaattisesti voimme siihen tietoisesti vaikuttaa. Hengitystä tietoisesti pidentämällä ja rauhoittamalla voimme rauhoittaa kehon ja mielen ja laskea stressitasoja. Jo muutaman minuutin harjoituksella saadaan positiivisia vaikutuksia aikaiseksi.

 Annan sinulle vinkin helppoon harjoituksen, jonka voit tehdä missä vaan ja milloin vaan.  Liikennevaloissa ruuhkassa istuminen on yksi parhaimpia paikkoja tähän, jos muuten aikaa ei tunnu hengitykselle löytyvän. Silloin saa yleensä olla rauhassa ilman häiriöitä. 

 

Kokeile tätä:

Istu mahdollisimman mukavassa asennossa ja sulje silmäsi, jos se on mahdollista.

Sisäänhengitä nenän kautta rauhallisesti neljään mielessäsi laskien, pidätä hengitystä kevyesti neljään laskien ja uloshengitä nenän kautta neljään mielessäsi laskien. Tee 10 hengityskierrosta tai niin pitkään kuin haluat. 10 kierroksellakin huomaat todennäköisesti harjoituksen rauhoittavan vaikutuksen. Mitä säännöllisemmin harjoittelet sitä syvemmäksi ja rennommaksi hengitys luontaisestikin muuttuu. 

 

Susanne/Yinjooga ja Reiki Espoo

p.s. Muutamia vuosia sitten opettelin hengittämään uudestaan kunnolla. Opettelu kesti melkein vuoden ja se kannatti.